Opprettet : 07.10.2019 | Sist oppdatert : 12.03.2021
Egenmelding vil si at arbeidstaker melder fra til arbeidsgiver om at vedkommende er arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade, uten å måtte dokumentere fraværet med en legeerklæring.
Arbeidstaker må ha jobbet hos arbeidsgiver i minst 2 måneder før egenmelding kan benyttes. Arbeidsuførhet før den tid må dokumenteres med legeerklæring.
Egenmelding kan benyttes ved fire fraværstilfeller i løpet av en 12 måneders periode. Hvert fraværstilfelle kan bestå av inntil tre kalenderdager. Dette er folketrygdlovens minimumsregler.
Innenfor arbeidsgiverperioden kan arbeidsgiver gi rett til å bruke egenmelding ut over 3 kalenderdager. Arbeidsgiver har etter loven en plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om virksomheten skal ha en slik utvidet egenmeldingsrett.
Det avhenger av sykefraværsrutinene i virksomheten. Loven stiller ikke krav til skriftlig dokumentasjon, men åpner for at arbeidsgiver kan kreve en skriftlig bekreftelse på den muntlige egenmeldingen. Dette kalles for egenerklæring. Om dette kreves bør fremgå av virksomhetens sykefraværsrutiner og være kjent for alle ansatte. Dersom en slik erklæring ikke blir lagt fram, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger skal falle bort.
Nei, egenmelding i forbindelse med egen sykdom kan kun benyttes for hele fraværsdager. Går en arbeidstaker hjem i løpet av en arbeidsdag på grunn av sykdom er ikke dette en sykefraværsdag i lovens forstand og fraværet kan ikke dokumenteres med egenmelding. Egenmelding kan kun brukes i arbeidsgiverperioden – som alltid starter første hele fraværsdag. For å ha krav på sykepenger deler av dag må arbeidstaker levere gradert sykmelding.
Noen arbeidsgivere velger å ha avtaler som sikrer arbeidstakere lønn for sykefravær deler av dag ved å gi lønnet permisjon for timene vedkommende er borte. Andre trekker ansatte i lønn for disse timene.
Nei, for å benytte egenmelding etter en sykmeldingsperiode må arbeidstaker gjenoppta arbeidet minst en dag hvis fraværet er innenfor samme arbeidsgiverperiode. Dersom arbeidsgiver har utbetalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode, kan arbeidstakeren ikke benytte egenmelding før han eller hun har opptjent ny arbeidsgiverperiode, det vil si fysisk gjenopptatt arbeidet fullt og vært frisk i 16 sammenhengende kalenderdager etter gjenopptakelsen.
Nei, en arbeidstaker som har en gradert sykmelding kan ikke benytte seg av egenmelding i sykemeldingsperioden. Dersom arbeidstakeren blir syk utover sykmeldingsgraden på f.eks. 50% må han eller hun kontakte lege for å få utvidet sykmeldingen.
Ja, egenmelding kan benyttes umiddelbart før og etter ferie og før og etter helligdager.
Arbeidstaker mister ikke automatisk retten til å bruke egenmeldinger når det maksimale antall egenmeldinger innenfor en 12 måneders periode overstiges. Arbeidsgiver må aktivt frata arbeidstaker egenmeldingsretten, og arbeidstaker må få mulighet til å uttale seg.
Les mer om vilkår for bruk av egenmelding i dib, prøv uforpliktende i dag
NAV endrer praksis: Det vil ikke lenger være nødvendig å søke NAV om dispensasjon til å reise til et annet EU/EØS-land ved mottak av sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger.