Opprettet : 08.08.2019 | Sist oppdatert : 28.09.2022
Hovedregelen i arbeidsmiljøloven er at arbeidstakere skal ansettes fast, men det er anledning til å ansette midlertidig når ett av følgende vilkår er oppfylt:
2. Arbeidsgivers drøftingsplikt
Etter arbeidsmiljøloven skal arbeidsgiver drøfte bruken av midlertidig arbeidskraft med virksomhetens tillitsvalgte minst én gang i året. I virksomheter uten fagforeningstillitsvalgte vil det være verneombud eller andre representanter for de ansatte som skal delta i drøftingene. Det er det faktiske grunnlaget for de midlertidige ansettelsene, nødvendigheten, omfanget og konsekvenser for arbeidsmiljøet som skal drøftes.
Det skal inngås en skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold, uavhengig av om det er en fast eller en midlertidig ansettelse, og uavhengig av hvor lang tid arbeidsforholdet skal vare. Arbeidsavtalen skal inneholde informasjon om forventet varighet og grunnlaget for den midlertidige ansettelsen.
Midlertidige arbeidsavtaler opphører som hovedregel av seg selv ved tidsrommets utløp, eller når arbeidet som arbeidsavtalen er inngått for, er avsluttet. Det kreves altså ikke at det blir gitt noen oppsigelse.
Hvis arbeidsforholdet har vart i mer enn ett år, har arbeidstaker krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratredelsen senest en måned før fratreden. Dersom slikt varsel ikke blir gitt, kan ikke arbeidsgiver kreve at arbeidstaker slutter før én måned etter at et slikt varsel er gitt.
I de tilfeller der arbeidsgiver ønsker å avslutte en midlertidig arbeidsavtale før tidspunktet som er avtalt i arbeidskontrakten, må vanlig oppsigelsesregler følges.
Dersom vilkårene for midlertidig ansettelse ikke er oppfylt kan arbeidstaker kreve fast ansettelse i virksomheten. Ved uenighet kan arbeidstaker reise sak for domstolen med krav om fast ansettelse og erstatning.
Arbeidstaker som er midlertidig ansatt vil etter 3 eller 4 år (avhengig av grunnlaget for midlertidigheten), ha rett til fast ansettelse. Grunnen til dette er at midlertidig ansettelse over lengre tid tyder på at det er et stabilt behov for arbeidskraft i virksomheten.
Midlertidige ansatte har samme rett på sykepenger som fast ansatte. Alle ansatte må ha vært ansatt i 4 uker for å ha rett til sykepenger fra arbeidsgiver og 2 måneder for å ha rett til å benytte egenmelding. Midlertidig ansatte har krav på like lang ferie som faste ansatte.
Les mer om hvordan dib kan bistå deg i forhold til lønn og personal