Opprettet : 07.12.2021 | Sist oppdatert : 07.12.2021
Den nye mva-meldingen vil være dynamisk, med digital samhandling og validering i utfyllings- og innsendingsprosessen. Validering betyr at det skjer en automatisk maskinell kontroll av innholdet i og sammensetningen av elementene i MVA-meldingen for å identifisere eventuelle avvik. Noen avvik får man opp i «pop up» boks med kommentar, mens andre avvik medfører at meldingen anses ugyldig og blir avvist.
De nummererte postene vi kjenner fra gammel omsetningsoppgave og dagens mva-melding forsvinner og erstattes av en dynamisk liste med mva-koder. Disse kodene er basert på SAF-T standarden (Standard Audit File – Tax).
Nytt i meldingen er også bruk av spesifikasjoner (egne felter). På noen koder skal det brukes spesifikasjoner med angivelse av beløp for å gi ytterligere informasjon om enkelte hendelser. Spesifikasjonene erstatter mye av dagens bruk av merknadsfelt.
Den nye mva-meldingen vil i første omgang gjelde for alle terminer for virksomheter innen følgende næringer:
Følgende vil levere mva-meldingen på nytt format fra og med våren 2023:
Det vil ikke være noen overgangsordning eller mulighet til å søke om dispensasjon.
Det er til sammen 30 SAF-T koder, hvorav 25 mva-koder blir obligatoriske i ny MVA-melding. Det finnes i tillegg 5 ikke-obligatoriske koder.
Rapportering
Den nye måten å rapportere på skal i utgangspunktet gå via et API, direkte i ditt regnskapssystem.
Alternativt tillates manuell levering ved innlogging i egen portal på skatteetaten.no.