Opprettet : 29.09.2023 | Sist oppdatert : 29.09.2023

Økonomiplan og årsbudsjett for kommuner og fylkeskommuner

Fagartikler Kommune



Det å planlegge, budsjettere og følge opp er en kontinuerlig prosess i kommuner og fylkeskommuner. Økonomiplanen og årsbudsjettet vedtas av kommunestyret/fylkestinget før årsskiftet. Årsbudsjettet er bindende, og vedtatte bevilgninger følges opp mot faktisk ressursbruk gjennom året.

Økonomiplanen og årsbudsjettet skal vise kommunestyrets eller fylkestingets

  • prioriteringer og bevilgninger
  • de målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på
  • utviklingen i kommunens eller fylkeskommunens økonomi
  • utviklingen i gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser

 

Krav til økonomiplanen og årsbudsjettet

Økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlige. Kravet til balanse i økonomiplanen og årsbudsjettet innebærer blant annet at all bruk av midler i årsbudsjettet skal ha dekning i årets tilgang på midler. Både økonomiplanen og årsbudsjettet består av en driftsdel og en investeringsdel.

Eksempler på inntekter og utgifter som hører hjemme under driftsdelen

  • Inntekter fra skatt og rammetilskudd
  • Inntekter fra brukerbetalinger og salg av tjenester
  • Inntekter fra utleie
  • Utgifter til lønn
  • Utgifter til kjøp av varer og tjenester
  • Utgifter til overføringer og tilskudd til andre
  • Avdrag på lån
  • Avskrivninger (utlignes ved en tilsvarende motpost i drift)

 

Eksempler på inntekter og utgifter som hører hjemme under investeringsdelen

  • Utgifter til investeringer i varige driftsmidler og finansielle anleggsmidler
  • Utgifter til tilskudd til andres investeringer
  • Utgifter til utlån
  • Inntekter ved investeringstilskudd anleggsmidler
  • Kompensasjon for merverdiavgift anleggsmidler
  • Mottatte avdrag på utlån
  • Bruk av lån

 

Oppstillinger

Økonomiplanen og årsbudsjettet stilles opp og presenteres i tråd med bestemmelser i budsjett- og regnskapsforskriften Dette inkluderer oppstillingene

  • bevilgningsoversikt drift
  • bevilgningsoversikt investering
  • økonomisk oversikt etter art for drift
  • oversikt over gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser

Siden årsbudsjettet og årsregnskapet for kommuneregnskapet er basert på samme grunnleggende prinsipper og stilles opp på samme måte, er det viktig å kjenne til regnskapsreglene også i budsjettarbeidet. Sentralt i denne sammenheng er KRS nr. 4 Avgrensningen mellom driftsregnskapet og investeringsregnskapet og KRS nr. 3 Lån – Opptak, avdrag og refinansiering.

Hjelpemidler

I dib kommune finner du en sjekkliste som kan være støtte i arbeidet med økonomiplan og budsjett. Budsjettsjekklisten omfatter kommunekassen som rettssubjekt og regnskapsenhetene

  • kommunekassen
  • kommunalt foretak
  • interkommunalt samarbeid som ikke er egne rettssubjekt
  • lånefond

Prøv dib kommune i dag, og finn mer om regelverk og arbeidsverktøy.

Kunnskapsverktøy

regnskap, revisjon og rådgivning

DIBkunnskap AS | Strandveien 50, Lysaker (Veibeskrivelse) | 95 40 70 70 | post@dib.no