Det å planlegge, budsjettere og følge opp er en kontinuerlig prosess i kommuner og fylkeskommuner. Økonomiplanen og årsbudsjettet vedtas av kommunestyret/fylkestinget før årsskiftet. Årsbudsjettet er bindende, og vedtatte bevilgninger følges opp mot faktisk ressursbruk gjennom året.
Økonomiplanen og årsbudsjettet skal vise kommunestyrets eller fylkestingets
prioriteringer og bevilgninger
de målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på
utviklingen i kommunens eller fylkeskommunens økonomi
utviklingen i gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser
Krav til økonomiplanen og årsbudsjettet
Økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlige. Kravet til balanse i økonomiplanen og årsbudsjettet innebærer blant annet at all bruk av midler i årsbudsjettet skal ha dekning i årets tilgang på midler. Både økonomiplanen og årsbudsjettet består av en driftsdel og en investeringsdel.
Eksempler på inntekter og utgifter som hører hjemme under driftsdelen
Inntekter fra skatt og rammetilskudd
Inntekter fra brukerbetalinger og salg av tjenester
Inntekter fra utleie
Utgifter til lønn
Utgifter til kjøp av varer og tjenester
Utgifter til overføringer og tilskudd til andre
Avdrag på lån
Avskrivninger (utlignes ved en tilsvarende motpost i drift)
Eksempler på inntekter og utgifter som hører hjemme under investeringsdelen
Utgifter til investeringer i varige driftsmidler og finansielle anleggsmidler
Utgifter til tilskudd til andres investeringer
Utgifter til utlån
Inntekter ved investeringstilskudd anleggsmidler
Kompensasjon for merverdiavgift anleggsmidler
Mottatte avdrag på utlån
Bruk av lån
Oppstillinger
Økonomiplanen og årsbudsjettet stilles opp og presenteres i tråd med bestemmelser i budsjett- og regnskapsforskriften Dette inkluderer oppstillingene
bevilgningsoversikt drift
bevilgningsoversikt investering
økonomisk oversikt etter art for drift
oversikt over gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser
Siden årsbudsjettet og årsregnskapet for kommuneregnskapet er basert på samme grunnleggende prinsipper og stilles opp på samme måte, er det viktig å kjenne til regnskapsreglene også i budsjettarbeidet. Sentralt i denne sammenheng er KRS nr. 4 Avgrensningen mellom driftsregnskapet og investeringsregnskapet og KRS nr. 3 Lån – Opptak, avdrag og refinansiering.
Hjelpemidler
I dib kommune finner du en sjekkliste som kan være støtte i arbeidet med økonomiplan og budsjett. Budsjettsjekklisten omfatter kommunekassen som rettssubjekt og regnskapsenhetene
kommunekassen
kommunalt foretak
interkommunalt samarbeid som ikke er egne rettssubjekt