Opprettet : 02.10.2023 | Sist oppdatert : 02.10.2023
KOSTRA-forskriften omtaler hvilke regnskapsenheter som skal rapportere, rapporteringsmetode, krav til kvalitet i rapporteringen og hvilke opplysninger som skal rapporteres.
Det er fagdepartementene som fastsetter hvilke opplysninger om ressursbruk og tjenester som skal rapporteres. Oversikter over hvilke opplysninger som skal rapporteres utarbeides av SSB. All rapportering til KOSTRA skal skje elektronisk.
Årsavslutningen skal være gjennomført i forkant av rapporteringen.
Driftsregnskapet, investeringsregnskapet og balanseregnskapet rapporteres på kontoklasser fastsatt av SSB. Inntekter, utgifter, avsetninger og bruk av avsetninger rapporteres fordelt på artskontoer og funksjonskontoer. Eiendeler, gjeld og egenkapital rapporteres fordelt på balansekapitler og sektorkoder.
Ved rapportering av årsregnskap som utarbeides etter regnskapsloven må regnskapet først konverteres til KOSTRA kontoplan. Dette er aktuelt for kommunale og fylkeskommunale foretak og IKS som følger regnskapsloven og norsk standard kontoplan.
For kommunekassens og fylkeskommunekassens regnskap er det krav om kvartalsrapportering. Regnskapet skal rapporteres med regnskapsopplysninger (akkumulerte tall) som er registrert i regnskapet ved utgangen av hvert kvartal. Det legges til grunn at regnskapet er ajour etter bokføringsloven.
SSB bruker opplysningene til å produsere nøkkeltall som gir grunnlag for å vurdere kommunens/fylkeskommunes prioriteringer, dekningsgrader og produktivitet. Nøkkeltallene benyttes ofte for å sammenligne kommuner/fylkeskommuner på tvers.
Med dib kommune får du enkelt oversikt over gjeldende lover, forskrifter og veiledninger på området. KOSTRAhjelp tar utgangspunkt i KOSTRA Hovedveileder og støtter deg i arbeidet med å finne riktig KOSTRA art og KOSTRA funksjoner. Gjør KOSTRA rapporteringen mer effektiv. Prøv dib kommune og KOSTRAhjelp i dag.
Det å planlegge, budsjettere og følge opp er en kontinuerlig prosess i kommuner og fylkeskommuner. Økonomiplanen og årsbudsjettet vedtas av kommunestyret/fylkestinget før årsskiftet. Årsbudsjettet er bindende, og vedtatte bevilgninger følges opp mot faktisk ressursbruk gjennom året.
Formålet med årsregnskap etter kommuneloven er å gi brukerne av regnskapet nyttig økonomisk informasjon for beslutnings- og kontrollformål. Sentralt er kontroll med bruken av fastsatte bevilgninger, i tillegg til økonomisk kontroll.