|
|
|
Planlegging av årsoppgjøret

Planlegging av årsoppgjøret

Årsoppgjøret er en prosess som leder frem til selskapets offisielle årsregnskap. Årsregnskapet skal fastsettes innen seks måneder etter regnskapsårets slutt. God planlegging av årsavslutningen sikrer en effektiv prosess som gir et korrekt regnskap avgitt til riktig tid.
mennesker med business rapporter forran seg|mennesker med business rapporter forran seg

Skrevet av

Hanne Nordmo, Revisor/Siviløkonom

Sist oppdatert

1 desember 2024

Tid å lese artikkel

3 minutter lesing

Relaterte temaer

Planlegging

En detaljert plan for årsoppgjøret er et nyttig verktøy. Planen bør spesifisere hva som skal gjøres, hvem som er ansvarlig og med hvilken frist. Et systematisk arbeid med en slik plan gir et godt grunnlag for å fange opp typiske tidstyver og utfordringer. I tillegg sikrer det at årsoppgjørsprosessen er gjenstand for stadig effektivisering.

At alle bidragsytere har samme fokus og jobber mot de samme fristene kan bidra til at unødvendige flaskehalser i forbindelse med årsavslutningen elimineres. En forsinkelse i et ledd kan medføre unødvendig mye tid totalt sett. Det kan også påløpe ekstra kostnader dersom en forsinkelse medfører overtid eller kjøp av ekstern bistand for å ferdigstille regnskapet i henhold til gitte frister.

 

Avstemminger

Avstemminger skal sikre at bokførte saldoer er i samsvar med underliggende dokumentasjon, og underbygge at de fremstår som rimelige og sannsynlige. Gjøres disse jevnlig, er dette en del av god internkontroll siden resultateffekt av nødvendige justeringer og eventuelle korreksjoner tas løpende og ikke bare i siste regnskapsperiode. Det gir bedre kvalitet på regnskapet som verktøy gjennom året og det vil bidra til en mer effektiv årsoppgjørsprosess.

Enkelte kontoer skal alltid være avstemt hver periode med pliktig regnskapsrapportering, og ikke sjeldnere enn hver fjerde måned, jf. bokføringsloven § 5 første ledd. 

 

Forberedelser før årsslutt

For å sikre fullstendig regnskapsmateriale og at regnskapsføringen avsluttes til rett tid, er det fordel å gjøre mest mulig av arbeidet i forkant av årsoppgjøret:

  • Innhente vurderinger fra eksterne parter, som verdivurdering av fast eiendom eller aktuarberegning av ytelsesbaserte pensjonsordninger.
  • Føre løpende oversikter over grunnlag for regnskap og noter, som leieavtaler, låneavtaler, personalstatistikk, merverdianalyser o.l.
  • Varelagertelling kan gjøres i løpet av året dersom varelagersystemet er betryggende.
  • Gjøre en «hard-close» eller interim regnskapsanalyse i forkant, for eksempel pr. oktober eller november. Dette er en teknikk hvor de større estimatene og regnskapspostene som ikke følges opp løpende vurderes og avklares, for deretter eventuelt og justeres pr. 31. desember.

 

Årsregnskapets innhold

Følgende oppstillinger er aktuelle i et årsregnskap:

  • Resultatregnskap
  • Balanse
  • Noter
  • Kontantstrømoppstilling
  • Egenkapitaloppstilling

Det er ikke krav om kontantstrømoppstilling for små foretak. Videre kan endringer i egenkapitalen angis i noter i stedet for en egen oppstilling.

 

Verktøy

I dib finner du mange verktøy som vil hjelpe deg gjennom årsoppgjørsprosessen:

  • Årsplan regnskap
  • Årsoppgjørssjekkliste
  • Regnskapsoppstillingsjekkliste og maler
  • Notesjekkliste og maler
  • Avstemmingsmaler
  • Nedskrivningstester o.l.

Bli mer effektiv, prøv dib. 

Del artikkelen

Relaterte fagartikler

Viderefakturering er et begrep som benyttes i mange sammenhenger, men det finnes ikke en definisjon av begrepet i lov eller forskrift. Viderefakturering vil ofte være...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
4 oktober 2024
2 minutter lesing

Vi har samlet noen av de viktigste regelendringene som er vedtatt og trer i kraft i 2024, innen selskapsrett, skatt og mva, lønn og personal,...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
9 januar 2024
9 minutter lesing

Prøv DIB

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering

Prøv dib

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager​

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering