|
|
|
Økonomiplan og årsbudsjett for kommuner og fylkeskommuner

Økonomiplan og årsbudsjett for kommuner og fylkeskommuner

Det å planlegge, budsjettere og følge opp er en kontinuerlig prosess i kommuner og fylkeskommuner. Økonomiplanen og årsbudsjettet vedtas av kommunestyret/fylkestinget før årsskiftet. Årsbudsjettet er bindende, og vedtatte bevilgninger følges opp mot faktisk ressursbruk gjennom året.
regnskapsplanlegging

Skrevet av

Grethe H. Fredriksen, statsautorisert revisor

Sist oppdatert

29 september 2023

Tid å lese artikkel

3 minutter lesing

Relaterte temaer

Økonomiplanen og årsbudsjettet skal vise kommunestyrets eller fylkestingets

  • prioriteringer og bevilgninger
  • de målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på
  • utviklingen i kommunens eller fylkeskommunens økonomi
  • utviklingen i gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser

 

Krav til økonomiplanen og årsbudsjettet

Økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlige. Kravet til balanse i økonomiplanen og årsbudsjettet innebærer blant annet at all bruk av midler i årsbudsjettet skal ha dekning i årets tilgang på midler. Både økonomiplanen og årsbudsjettet består av en driftsdel og en investeringsdel.

 

Eksempler på inntekter og utgifter som hører hjemme under driftsdelen

  • Inntekter fra skatt og rammetilskudd
  • Inntekter fra brukerbetalinger og salg av tjenester
  • Inntekter fra utleie
  • Utgifter til lønn
  • Utgifter til kjøp av varer og tjenester
  • Utgifter til overføringer og tilskudd til andre
  • Avdrag på lån
  • Avskrivninger (utlignes ved en tilsvarende motpost i drift)

 

Eksempler på inntekter og utgifter som hører hjemme under investeringsdelen

  • Utgifter til investeringer i varige driftsmidler og finansielle anleggsmidler
  • Utgifter til tilskudd til andres investeringer
  • Utgifter til utlån
  • Inntekter ved investeringstilskudd anleggsmidler
  • Kompensasjon for merverdiavgift anleggsmidler
  • Mottatte avdrag på utlån
  • Bruk av lån

 

Oppstillinger

Økonomiplanen og årsbudsjettet stilles opp og presenteres i tråd med bestemmelser i budsjett- og regnskapsforskriften Dette inkluderer oppstillingene

  • bevilgningsoversikt drift
  • bevilgningsoversikt investering
  • økonomisk oversikt etter art for drift
  • oversikt over gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser

Siden årsbudsjettet og årsregnskapet for kommuneregnskapet er basert på samme grunnleggende prinsipper og stilles opp på samme måte, er det viktig å kjenne til regnskapsreglene også i budsjettarbeidet. Sentralt i denne sammenheng er KRS nr. 4 Avgrensningen mellom driftsregnskapet og investeringsregnskapet og KRS nr. 3 Lån – Opptak, avdrag og refinansiering.

 

Hjelpemidler

I dib kommune finner du en sjekkliste som kan være støtte i arbeidet med økonomiplan og budsjett. Budsjettsjekklisten omfatter kommunekassen som rettssubjekt og regnskapsenhetene

  • kommunekassen
  • kommunalt foretak
  • interkommunalt samarbeid som ikke er egne rettssubjekt
  • lånefond

Prøv dib kommune i dag, og finn mer om regelverk og arbeidsverktøy.

Del artikkelen

Relaterte fagartikler

Asker Kommune er en stor kommune med 87 virksomheter og over 300 avdelinger. Både økonomi- og regnskapsavdelingen er sentrale i den løpende regnskapsrapporteringen og ved...

Skrevet av: Katrine Gustavsen, marketing manager
30 januar 2024
2 minutter lesing

Vi har samlet noen av de viktigste regelendringene som er vedtatt og trer i kraft i 2024, innen selskapsrett, skatt og mva, lønn og personal,...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
9 januar 2024
9 minutter lesing

Prøv DIB

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering

Prøv dib

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager​

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering