|
|
|
Kapitalnedsettelse – Maler og verktøy

Kapitalnedsettelse – Maler og verktøy

Skal du gjennomføre en kapitalnedsettelse i eget selskap eller for en kunde? dib er et praktisk verktøy som sikrer at du gjennomfører prosessen i henhold til gjeldende lovkrav, samtidig som du sparer tid og penger.
filling in dockuments digital

Skrevet av

Lone Ramdahl Pettersen, advokat og Annette Skotner, advokat

Sist oppdatert

23 januar 2023

Tid å lese artikkel

3 minutter lesing

Relaterte temaer

Vi har prosessbeskrivelser for flere typer kapitalnedsettelser for både AS og ASA:

  • Kapitalnedsettelse etterfulgt av kapitalforhøyelse
  • Dekning av tap med kreditorvarsel
  • Dekning av tap uten kreditorvarsel
  • Utdeling til andre formål 

 

1. Planlegg gjennomføring ved hjelp av en fremdriftsplan

Planen gir oversikt over de ulike stegene du må gjennom når du skal sette ned aksjekapitalen. Samtidig får du en tidsplan som beregner datoen for gjennomføring av kapitalnedsettelse, herunder enkeltdatoer for de ulike beslutningene som må fattes og handlingene som må utføres. Du kan enkelt endre datoene slik at det passer din eller din kundes prosess.

 

2. Start utfylling av dokumenter med dokumentgenerator

Navngi din utfylling og velg selskapsform og type kapitalnedsettelse. Markér deretter hvilke dokumenter du ønsker å fylle ut.
 

3. Følg en dynamisk sjekkliste

En sjekkliste genereres på bakgrunn av valgt selskapsform og formål med kapitalnedsettelsen. Den guider deg trygt gjennom hele prosessen.

 

4. Autoutfyll med Proff Forvalt

Dokumentgenerator er integrert med Proff Forvalt. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn selskapsnavn, så dukker det registrerte selskapet opp i listen mens du skriver. Org.nr., adresse, styremedlemmer, daglig leder mm. fylles inn automatisk.

 

5. Fyll ut felter

Se endringene «live» mens du fyller ut de gjenstående feltene. Det du fyller inn kommer med i alle aktuelle dokumenter i prosessen. Gå videre til neste dokument for å fylle ut gjenstående felter.

 

6. Generer dokumenter til Word

Klikk på Generer-knappen og få dokumentene ut i samme Word-dokument, eller som separate dokumenter via zip eller epost. Her kan du velge dibs eller din egen stilmal (dersom du har fått lagt inn dette). Når dokumentene genereres får du muligheten til å redigere dokumentet videre i Word.

 

7. Send til dflow 

I stedet for å redigere dokumentet kan du sende det direkte til dflow for signering. I dflow har du mulighet til å redigere dokumentet før du sender det til signering. Med dflow vil du oppleve en sømløs flyt av dokumenter, du ungår mellomlagring og konvertering til pdf. Les mer på dflow

 

Se hvordan dib kan bistå deg med selskapsrett

 

 

Del artikkelen

Relaterte fagartikler

Vi har samlet noen av de viktigste regelendringene som er vedtatt og trer i kraft i 2024, innen selskapsrett, skatt og mva, lønn og personal,...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
9 januar 2024
9 minutter lesing

Revisjonsplikten avhenger av i hvilken bransje foretaket driver, type foretakform eller størrelsen på virksomheten.

Skrevet av: Ann Karin Olander, statsautorisert revisor
27 mars 2024
2 minutter lesing

Prøv DIB

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering

Prøv dib

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager​

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering