Asker Kommune er en stor kommune med 87 virksomheter og over 300 avdelinger. Både økonomi- og regnskapsavdelingen er sentrale i den løpende regnskapsrapporteringen og ved...
Kommuner og fylkeskommuner skal rapportere opplysninger om økonomi, ressursbruk og tjenester til staten. Dette følger av kommuneloven, IKS-loven og KOSTRA-forskriften. Hensikten med rapporteringen er å...
Skrevet av: Grethe H. Fredriksen, statsautorisert revisor
Det å planlegge, budsjettere og følge opp er en kontinuerlig prosess i kommuner og fylkeskommuner. Økonomiplanen og årsbudsjettet vedtas av kommunestyret/fylkestinget før årsskiftet. Årsbudsjettet er...
Skrevet av: Grethe H. Fredriksen, statsautorisert revisor
Formålet med årsregnskap etter kommuneloven er å gi brukerne av regnskapet nyttig økonomisk informasjon for beslutnings- og kontrollformål. Sentralt er kontroll med bruken av fastsatte...
Skrevet av: Grethe H. Fredriksen, statsautorisert revisor
I forbindelse med kommunesammenslåingen i januar 2020, valgte nye Ålesund kommune å anskaffe dib kommune og KOSTRAhjelp til ansatte innen økonomi og regnskap i kommunen....
Årsoppgjøret er en prosess som leder frem til kommunens offisielle årsregnskap, med noter og årsberetning for regnskapsåret. For kommuner som slår seg sammen med andre...