Vi er nå godt i gang med å legge inn data i EFRAGs VSME-verktøy (“EFRAG VSME Digital Template”) – et verktøy som vi besluttet å bruke i en tidligere fase av prosjektet. Gjennom praktisk bruk får vi verdifull erfaring, og kan samtidig identifisere områder der det er behov for mer veiledning. Dette gir oss mulighet til å bidra til et mer brukervennlig rapporteringsverktøy for virksomheter som ønsker å ta i bruk VSME-standarden.
I prosjektgruppen har vi lagt vekt på at arbeidet med kravene i VSME-standarden ikke bare skal munne ut i en rapport, men også bidra til bedre styring og gi målbare forbedringer i vårt arbeid med bærekraft.
Nye rutiner som følge av rapporteringen:
Et konkret eksempel er avfallshåndtering. Gjennom arbeidet med VSME-standarden har vi avdekket uklare rutiner for håndtering av kontorutstyr og materiell som fases ut – alt fra gamle kontormøbler og PC-er til markedsmateriell. Vi er nå i gang med å kartlegge dagens praksis og etablere tydelige retningslinjer for ansvarlig avhending.
Hvordan pendling ble en del av regnestykket:
Vi har ikke kartlagt ansattes pendling tidligere, men vi ser nå at det bør inngå i beregningen av vårt totale utslippsbidrag. Vi vurderer derfor hvordan pendling kan måles mest presist og effektivt, med mål om å inkludere dette i neste års datainnsamling.
DIB er en del av Karnov Group, som rapporterer i henhold til CSRD/ESRS. For å sikre konsistens mellom konsernets og vår egen rapportering, har vi etablert tett dialog med konsernets bærekraftsansvarlig. Samtalene har blant annet omhandlet:
Denne dialogen har tydeliggjort behovet for at vi som datterselskap er proaktive i å sikre lokal implementering av konsernets retningslinjer og mål.
Vi har startet testingen av EFRAGs VSME-verktøy ved å legge inn 2024-data som vi rapporterte inn til konsernet i fjor. På denne måten kan vi se hvordan verktøyet fungerer i praksis.
Parallelt fortsetter vi arbeidet med GAP-analysen for å identifisere manglende data i vår VSME-rapportering for 2025. Områder som avfall, vannforbruk og pendling peker seg ut som de mest relevante så langt. Målet er å bruke analysen som grunnlag for å utvide datainnsamlingen og forbedre rapporteringen for 2025.
Vi håper våre erfaringer kan være til inspirasjon for andre virksomheter som vurderer frivillig bærekraftsrapportering. Følg oss videre – vi deler fortløpende både innsikt, læring og utfordringer fra prosessen.
Les også: Vi er i gang med rapportering etter VSME
- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager
Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.