|
|
|
Skattemeldingen for inntektsåret 2024 – slik gjør du

Skattemeldingen for inntektsåret 2024 – slik gjør du

Skatteetaten har utviklet og innført en ny skattemelding. Den nye løsningen er implementert puljevis for de ulike skattesubjektene. Fra og med inntektsåret 2023 måtte alle skattepliktige levere skattemeldingen i ny løsning. I skattemeldingen for inntektsåret 2024 har Skatteetaten fortsatt utviklingen og arbeidet med forbedringer av løsningen. Det er således en del endringer i forhold til året før. Ny skattemelding innebærer blant annet at de gamle RF-skjemaene er erstattet med skattemelding og næringsspesifikasjon. I tillegg er det nytt at selskaper mv. (upersonlige skattytere) må levere skattemeldingen og næringsspesifikasjonen via et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det er ikke lenger mulig å levere rett i Altinn. Det samme gjelder enkeltpersonforetak som har revisjonsplikt eller som har valgt å ha revisor. Enkeltpersonforetak uten revisor kan velge å sende inn skattemeldingen og næringsspesifikasjonen fra skatteetaten.no. Leveringsfristen for enkeltpersonforetak og selskaper er den 31. mai hvert år.
kalkulator og graf

Skrevet av

Annette Skotner, advokat

Sist oppdatert

10 november 2025

Tid å lese artikkel

2 minutter lesing

Relaterte temaer

Fylle ut og kontrollere skattemeldingen – bruk av sjekkliste

De gamle RF-skjemaene som hørte til skattemeldingen er ikke lenger i bruk. I stedet skal altså all utfylling og innsending av skattemeldingen/selskapsmeldingen og næringsspesifikasjonen skje gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Enkeltpersonforetak uten revisor kan velge å sende inn skattemeldingen og næringsspesifikasjonen fra skatteetaten.no.

Innholdet i de gamle RF-skjemaene er i stor grad overført til skattemeldingen/selskapsmeldingen og næringsspesifikasjonen, men oppbyggingen i de nye skjemaene er endret og en del spørsmål er fjernet for å forenkle. Opplysninger som skal gis er nå inndelt etter tema og det er flere opplysninger som blir forhåndsutfylt eller automatisk overført enn tidligere.

Når du skal fylle ut og kontrollere skattemeldingen kan det være lurt å ha en sjekkliste som er tilpasset den type skattemelding du skal levere. Det er blant annet en del viktige kontroller som bør gjøres før du leverer. Dette for å sikre at du ikke har glemt noe og for å redusere risikoen for feil. I dib finner du oppdaterte skattemeldingssjekklister for ulike typer næringsdrivende. Prøv dib kostnadsfritt.

Del artikkelen

Relaterte fagartikler

Viderefakturering er et begrep som benyttes i mange sammenhenger, men det finnes ikke en definisjon av begrepet i lov eller forskrift. Viderefakturering vil ofte være...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
8 september 2025
2 minutter lesing

Vi har samlet noen av de viktigste regelendringene som er vedtatt og trer i kraft i 2024, innen selskapsrett, skatt og mva, lønn og personal,...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
9 januar 2024
9 minutter lesing

Prøv dib og AI-assistenten KAI

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering

Prøv dib og AI-assistenten KAI - uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager​

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering