|
|
|
|
Fra rapportering til forbedring: neste steg i vår VSME-reise

Fra rapportering til forbedring: neste steg i vår VSME-reise

Etter en måned med testing og dialog, har vi tatt viktige steg videre i arbeidet med VSME-rapporteringen.
VSME

Skrevet av

Beate Bjørnskau Heimda, Isabel Carendi, Karina Larsen og Sofie Nordahl

Sist oppdatert

22 oktober 2025

Tid å lese artikkel

4 minutter lesing

Relaterte temaer

Vi er nå godt i gang med å legge inn data i EFRAGs VSME-verktøy (“EFRAG VSME Digital Template”) – et verktøy som vi besluttet å bruke i en tidligere fase av prosjektet. Gjennom praktisk bruk får vi verdifull erfaring, og kan samtidig identifisere områder der det er behov for mer veiledning. Dette gir oss mulighet til å bidra til et mer brukervennlig rapporteringsverktøy for virksomheter som ønsker å ta i bruk VSME-standarden.  

 

Fra rapportering til forbedring

I prosjektgruppen har vi lagt vekt på at arbeidet med kravene i VSME-standarden ikke bare skal munne ut i en rapport, men også bidra til bedre styring og gi målbare forbedringer i vårt arbeid med bærekraft. 

Nye rutiner som følge av rapporteringen: 
Et konkret eksempel er avfallshåndtering. Gjennom arbeidet med VSME-standarden har vi avdekket uklare rutiner for håndtering av kontorutstyr og materiell som fases ut – alt fra gamle kontormøbler og PC-er til markedsmateriell. Vi er nå i gang med å kartlegge dagens praksis og etablere tydelige retningslinjer for ansvarlig avhending. 

Hvordan pendling ble en del av regnestykket: 
Vi har ikke kartlagt ansattes pendling tidligere, men vi ser nå at det bør inngå i beregningen av vårt totale utslippsbidrag. Vi vurderer derfor hvordan pendling kan måles mest presist og effektivt, med mål om å inkludere dette i neste års datainnsamling.

 

DIB som del av Karnov Group – koordinering av bærekraftsrapportering 

DIB er en del av Karnov Group, som rapporterer i henhold til CSRD/ESRS. For å sikre konsistens mellom konsernets og vår egen rapportering, har vi etablert tett dialog med konsernets bærekraftsansvarlig. Samtalene har blant annet omhandlet:

  • hvordan konsernets mål om utslippsreduksjon er beregnet og følges opp 
  • hvilke bærekraftsrelaterte sertifiseringer konsernet har som også gjelder for DIB 
  • hvilke rutiner konsernet har for å sikre at konsernpolicier er godt kjent blant ansatte  
  • hvordan bruk av AI i digitale løsninger skal beregnes og rapporteres med hensyn til klimautslipp 
  • hvordan vi kan få tilgang til relevante data for ansatte i Sverige og Danmark, som er samlokalisert med andre konsernselskaper

Denne dialogen har tydeliggjort behovet for at vi som datterselskap er proaktive i å sikre lokal implementering av konsernets retningslinjer og mål.

 

Testing og læring

Vi har startet testingen av EFRAGs VSME-verktøy ved å legge inn 2024-data som vi rapporterte inn til konsernet i fjor. På denne måten kan vi se hvordan verktøyet fungerer i praksis. 

Parallelt fortsetter vi arbeidet med GAP-analysen for å identifisere manglende data i vår VSME-rapportering for 2025. Områder som avfall, vannforbruk og pendling peker seg ut som de mest relevante så langt. Målet er å bruke analysen som grunnlag for å utvide datainnsamlingen og forbedre rapporteringen for 2025.

 

Kommende milepæler

  • Ferdigstille GAP-analysen (oktober-november): Fullføre kartleggingen av manglende data for å styrke rapporteringsgrunnlaget.
  • Videreføre dialogen med konsernet (oktober-november): Avklare nøkkelinformasjon og sikre innsikt som støtter vår VSME-rapportering.
  • Gjennomføre webinar i Sverige (november): I samarbeid med rådgivningsselskapet 2050 Consulting arrangerer vi et webinar som tar for seg hvordan virksomheter kan vurdere og velge mellom ESRS og VSME som rammeverk for bærekraftsrapportering.
  • Planlegge mål og tiltak for 2026-rapporteringen (desember): Utarbeide prioriteringer med særlig fokus på avfall, pendling og energieffektivitet.

Nøkkelerfaringer fra arbeidet så langt

  • Det er bedre å starte enkelt enn å forsøke å dekke alt i første runde. En trinnvis tilnærming gir bedre oversikt og mer robuste prosesser. 
  • Arbeidet med rapporteringen avdekker hvor vi mangler rutiner – og gir et konkret utgangspunkt for videreutvikling.
  • Tverrfaglig samarbeid mellom avdelinger gjør rapporteringen mer relevant og styrker kvaliteten på sluttresultatet.

Del artikkelen

Vi håper våre erfaringer kan være til inspirasjon for andre virksomheter som vurderer frivillig rekraftsrapportering. Følg oss videre – vi deler fortløpende både innsikt, læring og utfordringer fra prosessen.   

 

Les også: Vi er i gang med rapportering etter VSME 

Relaterte fagartikler

I mai 2025 besluttet vi i DIBkunnskap AS å starte med frivillig bærekraftsrapportering etter VSME-standarden.

Skrevet av: Karina Larsen, Beate Bjørnskau Heimdal og Sofie Nordahl
22 september 2025
4 minutter lesing

Med KAI får du rask og treffsikker hjelp til å løse komplekse spørsmål – på bare noen sekunder. Ved å kombinere vårt omfattende faglig kvalitetssikrede...

Skrevet av: Katrine Gustavsen, marketing manager
1 juli 2025
3 minutter lesing

Prøv dib og AI-assistenten KAI

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering

Prøv dib og AI-assistenten KAI - uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager​

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering