Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst to måneder for å ha rett til å benytte egenmelding. Dersom arbeidsuførhet oppstår før to måneders ansettelse, må fraværet dokumenteres med legeerklæring.
Retten til å dokumentere sykefravær med egenmelding kan begrenses til tre kalenderdager i løpet av en 16 dagers periode (arbeidsgiverperioden). Dette er folketrygdlovens minimumsregler. Innenfor arbeidsgiverperioden kan arbeidsgiver gi rett til å bruke egenmelding ut over 3 kalenderdager.
Arbeidsgiver må drøfte med de tillitsvalgte om virksomheten skal innføre utvidet rett til egenmelding ved arbeidstakers egen sykdom.
Dersom en arbeidstaker har brukt egenmelding fire ganger i løpet av en 12-måneders periode, kan arbeidsgiver midlertidig suspendere retten til egenmelding, slik at sykefravær må dokumenteres med legeerklæring.
Det avhenger av sykefraværsrutinene i virksomheten. Loven stiller ikke krav til skriftlig dokumentasjon, men åpner for at arbeidsgiver kan kreve en skriftlig bekreftelse på den muntlige egenmeldingen. Skriftlig bekreftelse kalles for egenerklæring.
Dersom virksomheten stiller krav om egenerklæring, skal dette være tydelig beskrevet i sykefraværsrutinene og kjent for alle ansatte. Hvis arbeidstaker ikke leverer egenerklæringen der dette er et krav, kan arbeidsgiver beslutte at retten til sykepenger bortfaller.
Nei, egenmelding i forbindelse med egen sykdom kan kun benyttes for hele fraværsdager. Dersom en en arbeidstaker går hjem i løpet av en arbeidsdag på grunn av sykdom er ikke dette en sykefraværsdag i lovens forstand, og fraværet kan ikke dokumenteres med egenmelding. Egenmelding kan kun brukes i arbeidsgiverperioden – som alltid starter første hele fraværsdag.
Noen arbeidsgivere velger å ha avtaler som sikrer arbeidstakere lønn for sykefravær deler av dag ved å gi lønnet permisjon for timene vedkommende er borte. Andre trekker ansatte i lønn for disse timene.
Nei, egenmelding kan ikke brukes direkte etter en sykmelding. Arbeidstakeren må gjenoppta arbeidet minst én dag etter sykmeldingen før egenmelding kan benyttes.
Egenmelding kan bare brukes i arbeidsgiverperioden. Det medfører at dersom arbeidsgiver har utbetalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode kan arbeidstakeren ikke benytte egenmelding før han eller hun har opptjent ny arbeidsgiverperiode, det vil si fysisk gjenopptatt arbeidet fullt og vært frisk i 16 sammenhengende kalenderdager etter gjenopptakelsen.
Nei, en arbeidstaker som har en gradert sykmelding kan ikke benytte seg av egenmelding i sykemeldingsperioden. Dersom arbeidstakeren blir syk utover sykmeldingsgraden på for eksempel 50%, må han eller hun kontakte sykemelder for å få utvidet sykmeldingen.
Ja, egenmelding kan benyttes umiddelbart før og etter ferie, og før og etter helligdager.
Arbeidstaker mister ikke automatisk retten til å bruke egenmeldinger når det maksimale antall egenmeldinger innenfor en 12 måneders periode overstiges. Arbeidsgiver må aktivt frata arbeidstaker egenmeldingsretten, og arbeidstaker skal få mulighet til å uttale seg.
Les mer om vilkår for bruk av egenmelding i dib, prøv uforpliktende i dag
- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager
Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering
- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager
DIBkunnskap AS | Design og utvikling av Veniro