Arbeidstaker må ha jobbet hos arbeidsgiver i minst 2 måneder før egenmelding kan benyttes. Arbeidsuførhet før den tid må dokumenteres med legeerklæring.
Retten til å dokumentere sykefravær med egenmelding kan begrenses til tre kalenderdager i løpet av en 16 dagers periode (arbeidsgiverperioden). Dette er folketrygdlovens minimumsregler. Innenfor arbeidsgiverperioden kan arbeidsgiver gi rett til å bruke egenmelding ut over 3 kalenderdager. Arbeidsgiver har etter loven en plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om virksomheten skal ha en slik utvidet egenmeldingsrett. Arbeidsgiver har rett til å suspendere egenmeldingsretten når arbeidstaker har brukt egenmelding fire ganger i løpet av en 12-måneders periode.
Det avhenger av sykefraværsrutinene i virksomheten. Loven stiller ikke krav til skriftlig dokumentasjon, men åpner for at arbeidsgiver kan kreve en skriftlig bekreftelse på den muntlige egenmeldingen. Skriftlig bekreftelse kalles for egenerklæring. Om egenerklæring kreves skal fremgå av virksomhetens sykefraværsrutiner og være kjent for alle ansatte. Dersom det kreves en slik erklæring, og dette ikke blir lagt frem, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger skal falle bort.
Nei, egenmelding i forbindelse med egen sykdom kan kun benyttes for hele fraværsdager. Dersom en en arbeidstaker går hjem i løpet av en arbeidsdag på grunn av sykdom er ikke dette en sykefraværsdag i lovens forstand, og fraværet kan ikke dokumenteres med egenmelding. Egenmelding kan kun brukes i arbeidsgiverperioden – som alltid starter første hele fraværsdag.
Noen arbeidsgivere velger å ha avtaler som sikrer arbeidstakere lønn for sykefravær deler av dag ved å gi lønnet permisjon for timene vedkommende er borte. Andre trekker ansatte i lønn for disse timene.
Nei, for å benytte egenmelding etter en sykmeldingsperiode må arbeidstaker gjenoppta arbeidet minst en dag hvis fraværet er innenfor samme arbeidsgiverperiode.
Egenmelding kan bare brukes i arbeidsgiverperioden. Det medfører at dersom arbeidsgiver har utbetalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode kan arbeidstakeren ikke benytte egenmelding før han eller hun har opptjent ny arbeidsgiverperiode, det vil si fysisk gjenopptatt arbeidet fullt og vært frisk i 16 sammenhengende kalenderdager etter gjenopptakelsen.
Nei, en arbeidstaker som har en gradert sykmelding kan ikke benytte seg av egenmelding i sykemeldingsperioden. Dersom arbeidstakeren blir syk utover sykmeldingsgraden på for eksempel 50%, må han eller hun kontakte sykemelder for å få utvidet sykmeldingen.
Ja, egenmelding kan benyttes umiddelbart før og etter ferie, og før og etter helligdager.
Arbeidstaker mister ikke automatisk retten til å bruke egenmeldinger når det maksimale antall egenmeldinger innenfor en 12 måneders periode overstiges. Arbeidsgiver må aktivt frata arbeidstaker egenmeldingsretten, og arbeidstaker skal få mulighet til å uttale seg.
Les mer om vilkår for bruk av egenmelding i dib, prøv uforpliktende i dag
- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager
Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering
- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager
DIBkunnskap AS | Design og utvikling av Veniro