De siste årene har det kommet stadig nye handelsdager: Singles Day 11. november, Black Week, Black Friday og Cyber Monday. Vårt første råd er at du tar stilling til hvilke dager du skal være med på og hvordan du skal gjennomføre dem.
Om du var med i fjor, hvordan gikk salget? Hvilke problemer støtte dere på? Gjør gjerne en regnskapsanalyse og sammenligne eget firma med lignende selskaper i samme område eller andre steder i landet. En slik analyse vil kunne avdekke hvilke firmaer som gjør det bra økonomisk, og hvilke som gjør det mindre bra. Hva gjør de selskapene som gjør det bra? Hva gjorde de eventuelt på Black Friday i fjor? La dere inspirere av det konkurrenter eller bransjer som ligner gjør, og ta valg for egen butikk.
Om dere bruker en regnskapsfører bør han eller hun kunne være behjelpelig med å fremskaffe en slik analyse. Alternativt kan du gjøre det selv ved å benytte Regnskapsanalyse i dib.
Lag en plan for hva ditt firma skal gjennomføre og sett datoer for de ulike aktivitetene. Sørg for at websidene dine kan håndtere økt trafikk og lag en beredskapsplan dersom ting skulle gå galt. Om du driver nettbutikk er det viktig å teste at sidene fungerer som de skal i forkant, hvis ikke kan konsekvensen bli et vesentlig lavere salg enn dere hadde håpet på. Gjør det enkelt for kunden å kjøpe både salgsvarer og andre varer.
Sørg for at du har oversikt over varelageret. En varetelling kan være hensiktsmessig å gjennomføre før dere setter i gang planleggingen av en Black Friday-kampanje. Det kan være vanskelig å estimere hvor mye dere kommer til å selge, men vær bevisst på at dere ikke tar inn for mye varer som dere senere vil tape penger på å bli kvitt. Erfaringer fra tidligere år kan gjøre det enklere å estimere. Undersøk med leverandører hvilke muligheter dere har dersom dere skulle selge mer eller mindre varer enn estimert.
Noen butikker satser på å selge noen varer med tap eller med lavere margin for å lokke kunder inn i butikken, for så å selge mer profittbringende produkter. Dersom planlagt salgspris på enkelte av varene er lavere enn anskaffelseskost, har du vurdert om det bør avsettes i regnskapet for ukurans i forkant, eller om tapet tas ved salget? Uansett kan det da være at vinningen går opp i spinningen.
Planlegg annonsetekster og annonseringer. Vær ærlig på pris. Forsøker du å “lure” kunden, kan man risikere misfornøyde kunder og et svekket omdømme. I PWC sin rapport «Global Costumer Insights Survey 2021», sier de at pålitelighet er den største faktoren til at man handler igjen på en nettside.
Dersom de ansatte får ekstra rabatter som følge av at de er ansatt i butikken, bør du kjenne til reglene om skattlegging av personalrabatter. Sørg for at du og dine ansatte er godt kjent med reglene slik at dere unngår unødvendige overraskelser.
Personalrabatt og gaver kan du lese mer om her.
Bemann opp, sørg for at du har nok bemanning på de handelsdagene du velger å delta på. Det kan også være smart å påregne etterarbeid, slik at du også bemanner opp dagene etter, både i fysisk butikk og nettbutikk. Husk å sette deg inn i regelverket knyttet til arbeidstid og overtidsbetaling før du setter opp vaktlistene. Du må også ta hensyn til reglene om arbeidsfri. Bedriften kan være bundet av tariffavtaler med egne bestemmelser. Har du ansatte under 18 år må du kjenne til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid for unge arbeidstakere.
Prioriter tilstedeværelse og god kundeservice. Om du klarer å skape gode kundeopplevelser på en ellers hektisk handelsdag, kan det bidra til at kunden kommer tilbake eller anbefaler nettopp din butikk.
Det finnes mange hjelpemidler for å forberede seg til de kommende handelsdagene.
Regnskapsanalyse gir deg ett godt grunnlag for økonomisk sammenligning.
I dib finner du mer informasjon om varetelling, ukurante varer, personalrabatter, arbeidstider, overtid og arbeidsfri.
- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager
Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering
- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager
DIBkunnskap AS | Design og utvikling av Veniro