|
|
|
Avvikling – regnskapsoppstillinger

Avvikling – regnskapsoppstillinger

Beslutning om å avvikle et aksjeselskap skal treffes av generalforsamlingen med to tredjedels flertall. Ansvaret for selve avviklingen ligger hos styret og styret trer også i stedet for selskapets daglige leder.
|skilt med under avvikling

Skrevet av

Beate Bjørnskau Heimdal, statsautorisert revisor

Sist oppdatert

30 juni 2024

Tid å lese artikkel

3 minutter lesing

Relaterte temaer

I forbindelse med avvikling av selskaper skal det lages en rekke regnskapsoppstillinger:

  • oversikt over alle eiendeler, rettigheter og forpliktelser
  • avviklingsbalanse
  • regnskap i avviklingsperioden
  • sluttoppgjør

 

Oversikt

Når beslutningen om avvikling er tatt skal styret lage en avviklingsoversikt, som er en oversikt over selskapets eiendeler, rettigheter og forpliktelser. Oversikten har ingen formkrav, og er et praktisk, internt dokument for å få oversikt over alle eiendeler, rettigheter og forpliktelser uavhengig av om eiendelen/forpliktelsen har vært ført opp i regnskapet tidligere. Behovet for en oversikt over forpliktelsene, har sammenheng med krav til kreditorvarsel og dekning av selskapets forpliktelser.

 

Avviklingsbalanse

Styret skal også gjøre opp en avviklingsbalanse for selskapet, og den er prinsipielt forskjellig fra oversikten. En del av reglene i regnskapsloven skal ikke anvendes når selskapet skal avvikles, og det skal brukes virkelige verdier. Balansen skal vise samtlige forpliktelser selskapet har ved avviklingen. Det vil si at selskapet må avsette for latente forpliktelser. Garantiansvar og skatteforpliktelser vil være eksempel på en forpliktelse ved avvikling som det må avsettes for.

 

Regnskapet i avviklingsperioden

Under avviklingen skal årsregnskap avlegges, og sendes til Regnskapsregisteret etter samme regler som ellers. Det siste regnskapsåret slutter på oppløsningstidspunktet. Går avviklingen over årsskiftet, må det utarbeides årsregnskap og årsberetning for år to også.

 

Sluttoppgjøret

Sluttoppgjøret (avviklingsoppgjøret) utarbeides etter avsluttet utdeling til aksjonærene, og er grunnlag for godkjennelse av oppgjøret ved generalforsamlingen. Oppgjøret må vise hvilke eiendeler selskapet hadde da det ble oppløst, og hvilke eiendeler som er avstått fra, og tilført til selskapet senere. Tilsvarende må oppgjøret vise hvilke forpliktelser selskapet hadde da det ble oppløst, hvilke forpliktelser det er blitt påført senere, og hvorvidt forpliktelsene er gjort opp, eventuelt hva som er avsatt for.

I dib finner du nyttig informasjon om avviklingsprosessen, aktuelle maler og sjekklister, samt informasjon om den regnskapsmessige behandlingen av avvikling.  Se hvordan vi kan bistå deg med selskapsrett eller prøv dib kostnadsfritt i dag.

Del artikkelen

Relaterte fagartikler

Viderefakturering er et begrep som benyttes i mange sammenhenger, men det finnes ikke en definisjon av begrepet i lov eller forskrift. Viderefakturering vil ofte være...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
4 oktober 2024
2 minutter lesing

Vi har samlet noen av de viktigste regelendringene som er vedtatt og trer i kraft i 2024, innen selskapsrett, skatt og mva, lønn og personal,...

Skrevet av: Kjersti Hornsletten, statsautorisert revisor
9 januar 2024
9 minutter lesing

Prøv DIB

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering

Prøv dib

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager​

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering