|
|
Slik har Azets tatt i bruk KAI API i sin AzK løsning

Slik har Azets tatt i bruk KAI API i sin AzK løsning

Azets har tatt det store steget inn mot AI. Med en tydelig strategi om å omfavne ny teknologi og modernisere arbeidsprosessene sine, har selskapet implementert både egenutviklede løsninger og KAI API fra DIB for å gjøre arbeidsprosesser mer effektive og kunnskap mer tilgjengelig - både internt og etter hvert eksternt.

Skrevet av

Katrine Gustavsen, marketing manager

Sist oppdatert

5 desember 2025

Tid å lese artikkel

4 minutter lesing

Relaterte temaer

Azets er et internasjonalt konsern med 9 000 lokale eksperter fordelt på 190 kontorer i åtte land. 

For Azets handler det ikke bare om effektivisering her og nå, men om å posisjonere seg for en fremtid der AI vil være avgjørende for bransjen. 

– Vi så tidlig at vi ikke kunne sitte på gjerdet. AI kommer til å være viktig for hele bransjen – og for oss. Derfor måtte vi skape løsninger som hjelper ansatte å jobbe smartere, raskere og tryggere, forklarer Stian Brustad, AI Program Manager.

 

Stefan Krist, AI-utvikler og Stian Brustad, AI Program Manager i Azets.

 

Vi måtte være med på reisen 

Stefan Krist, AI-utvikler i Azets, forteller at reisen startet i 2024 da de utviklet sin interne chatbot, AzK – en Teams-integrert bot som kobler sammen dokumentasjon, kunnskapsartikler og interne prosesser.

AzK var en intern kunnskapsdatabase som gjør det mulig for ansatte å finne frem i SharePoint-dokumenter og interne retningslinjer uten å måtte forlate Teams. Nå er den utvidet slik at man kan spørre i DIBs enorme kunnskapsbase via KAI API.  

 

Behovet for bedre informasjonsflyt 

Bakgrunnen for videreutviklingen av AzK var tydelig: 

  • Ansatte brukte for mye tid på å finne riktig informasjon 
  • Dokumenter lå spredt på tvers av SharePoint-områder 
  • Spørsmål fra kunder krevde mer effektiv kunnskapstilgang 

 

For Azets var det avgjørende at ansatte ikke måtte forlate Teams for å finne svar. De ønsket ett sted hvor all informasjon – både intern og ekstern – kunne hentes. 

Dette førte til at Azets ønsket et bredere og mer intelligent søkerom – og dermed kom KAI API fra dib inn i bildet.  

 

Slik bruker Azets KAI-APIet i dag 

Integrasjonen med KAI API i AzK er allerede i aktiv bruk i Azets, og utviklingen går raskt videre. 

Ansatte bruker løsningen til å: 

  • Få svar på konkrete faglige spørsmål 
  • Besvare komplekse kundehenvendelser raskere 
  • Få presise svar med tydelig kildehenvisning 

 

– Vi er veldig fornøyde. Det er lettere tilgjengelig, svarene er gode og konkrete, og kildene følger med. Når vi mater inn kundehenvendelser, får vi svar direkte i AZK, sier Stian Brustad, AI Program Manager.

azets KAI dib API

Samarbeidet med dib: – Raskt, enkelt og tett oppfølging 

– Det var faktisk veldig lett å sette opp. dib-teamet har vært tett på hele veien, og dialogen har vært veldig god. Stefan Krist, AI-utvikler i Azets.

Spesielt positivt trekker de frem: 

  • Rask responstid 
  • God teknisk hjelp 
  • Lett å implementere routing mellom egen database og KAI-API 

 

AI veien videre: mer automatisering, mer proaktiv rådgivning 

Azets har store planer for videreutvikling: 

  • En ekstern kundeportal knyttet til AZK 
  • AI-agenter som utfører manuelle prosesser 
  • Bedre strukturering av data på tvers av systemer 
  • Proaktive AI-baserte rådgivningspakker 
  • Plattform for kontinuerlig oppdatert rådgivning 

 

– AI kommer til å gi oss helt nye muligheter. Dette er bare starten, sier Stian Brustad, AI Program Manager

 

Råd til andre virksomheter 

Avslutningsvis gir Azets et tydelig råd: 

– Ikke vent. Kom i gang tidlig, test smått og bygg videre. API-versjonen av KAI gir deg fleksibilitet og effektivitet – og du slipper å flytte brukerne ut av systemene de allerede jobber i.

Er du utvikler å ønsker å teste KAI APIet? Gå til api.dib.no 

Del artikkelen

Relaterte fagartikler

I en arbeidshverdag med høye krav, korte frister og stadig mer komplekse regelverk, blir det utfordrende å finne riktig informasjon. Mange bruker verdifull tid på...

Skrevet av: Sofie Nordahl, digital marketer
2 desember 2025
3 minutter lesing

Kunstig intelligens er blitt allemannseie, men ikke all AI er laget for fagfolk. For deg som jobber med regnskap, revisjon, skatt, MVA, lønn, IFRS, ESG,...

Skrevet av: Christian Engen, Head of Engineering og Sofie Nordahl, Digital Marketer
20 november 2025
3 minutter lesing

Prøv dib og AI-assistenten KAI

- uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering

Prøv dib og AI-assistenten KAI - uforpliktende og kostnadsfritt i 3 dager​

Vi har utviklet dib for å gjøre det enklere for alle som jobber med økonomi, regnskap, revisjon, selskapsrett og bærekraftsrapportering