Sist oppdatert : 08.11.2019

Det nærmer seg Black Friday – er du forberedt?

Fagartikler Lønn og personal Regnskap



Fredag 29. november er det Black Friday. Konseptet stammer fra USA, der fredagen etter Thanksgiving sparker i gang den viktige julehandelen med lave priser, tidsbegrensete tilbud og nattåpne butikker. Den vanligste historien bak Black Friday-tradisjonen er at forhandlere ønsket å gjøre et stunt for å snu røde tall til profitt - eller svarte tall. Nedenfor finner du noen punkter du bør ta stilling til i forbindelse med denne dagen.

jente med mobil og shoppingposer

Hvilke handelsdager skal du være med på?

De siste årene har det kommet stadig nye handelsdager: Singles Day 11. november, Black Week 23- 30. november, Black Friday 29. november eller Cyber Monday 2. desember

Vårt første råd er at du tar stilling til hvilke dager du skal være med på og hvordan du skal gjennomføre dem.

Gå gjennom tallene fra i fjor

Om du var med i fjor, hvordan gikk salget? Hvilke problemer støtte dere på? Gjør gjerne en regnskapsanalyse og sammenligne eget firma med lignende selskaper i samme område eller andre steder i landet. En slik analyse vil kunne avdekke hvilke firmaer som gjør det bra økonomisk, og hvilke som gjør det mindre bra. Hva gjør de selskapene som gjør det bra? Hva gjorde de eventuelt på Black Friday i fjor? La dere inspirere av det konkurrenter eller bransjer som ligner gjør, og ta valg for egen butikk.

Om dere bruker en regnskapsfører bør han eller hun kunne være behjelpelig med å fremskaffe en slik analyse. Alternativt kan du gjøre det selv ved å benytte Regnskapsanalyse i dib.

Planlegg i god tid

Lag en plan for hva ditt firma skal gjennomføre og sett datoer for de ulike aktivitetene. Sørg for at websidene dine kan håndtere økt trafikk og lag en beredskapsplan dersom ting skulle gå galt. Om du driver nettbutikk er det viktig å teste at sidene fungerer som de skal i forkant, hvis ikke kan konsekvensen bli et vesentlig lavere salg enn dere hadde håpet på. Gjør det enkelt for kunden å kjøpe både salgsvarer og andre varer.

Kontroll på varelager

Sørg for at du har oversikt over varelageret. En varetelling kan være hensiktsmessig å gjennomføre før dere setter i gang planleggingen av en Black Friday-kampanje. Det kan være vanskelig å estimere hvor mye dere kommer til å selge, men vær bevisst på at dere ikke tar inn for mye varer som dere senere vil tape penger på å bli kvitt. Erfaringer fra tidligere år kan gjøre det enklere å estimere. Undersøk med leverandører hvilke muligheter dere har dersom dere skulle selge mer eller mindre varer enn estimert.

«Loss Leader» strategi?

Noen butikker satser på å selge noen varer med tap eller med lavere margin for å lokke kunder inn i butikken, for så å selge mer profittbringende produkter.  Dersom planlagt salgspris på enkelte av varene er lavere enn anskaffelseskost, har du vurdert om det bør avsettes i regnskapet for ukurans i forkant, eller om tapet tas ved salget? Uansett kan det da være at vinningen går opp i spinningen.

Vis tydelig hva som er på salg

Planlegg annonsetekster og annonseringer. Vær ærlig på pris. Forsøker du å “lure” kunden, kan man risikere misfornøyde kunder og et svekket omdømme. I PWC sin rapport «Global Costumer Insights Survey 2018», sier de at 37 % av de som handel på nett er basert på tillit til merkevaren.

Ansattes kjøp av kampanjevarer

Dersom de ansatte får rabatter som følge av at de er ansatt i butikken, bør du kjenne til de nye reglene om skattlegging av personalrabatter som er konkretisert i 2019. Rabattene kan være skattefrie når visse vilkår er oppfylt. Sørg for at du og dine ansatte er godt kjent med de nye reglene slik at dere unngår unødvendige overraskelser.

Personalrabatt og gaver kan du lese mer om her.

Sørg for nok bemanning

Bemann opp, sørg for at du har nok bemanning på de handelsdagene du velger å delta på. Det kan også være smart å påregne etterarbeid, slik at du også bemanner opp dagene etter, både i fysisk butikk og nettbutikk. Husk å sette deg inn i regelverket knyttet til arbeidstid og overtidsbetaling før du setter opp vaktlistene. Du må også ta hensyn til reglene om arbeidsfri. Bedriften kan være bundet av tariffavtaler med egne bestemmelser. Har du ansatte under 18 år må du kjenne til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid for unge arbeidstakere.

Prioriter tilstedeværelse og god kundeservice. Om du klarer å skape gode kundeopplevelser på en ellers hektisk handelsdag, kan det bidra til at kunden kommer tilbake eller anbefaler nettopp din butikk.

Her er noen nyttige hjelpemidler til forberedelsene

Det finnes mange hjelpemidler for å forberede seg til de kommende handelsdagene.
Regnskapsanalyse gir deg ett godt grunnlag for økonomisk sammenligning.
I dib finner du mer informasjon om varetelling, ukurante varer, personalrabatter, arbeidstider, overtid og arbeidsfri.

Prøv dib og få tilgang til dette, og mye mer

Kunnskapsverktøy

regnskap, revisjon og rådgivning

DIBkunnskap AS | Strandveien 50, Lysaker (Veibeskrivelse) | 95 40 70 70 | post@dib.no